images jpg
(8.48 KB, 225x225)
För ca 1,5 Är sedan flyttade en hjÀrnskadad kille i 30-ÄrsÄldern in pÄ nedre plan i vÄr bostadsrÀtt. Han har assistenter dygnet runt och har tidigare bott pÄ ett vÄrdboende. OmgÄende efter inflyttning började helvetet: kraftiga dunsar som hördes i hela huset (lyhört) dÄ han hoppar jÀmfota i golvet, skrik och ylanden och andra oljud. Om jag som bor tvÄ vÄningar ovanför vÀcks vid halv fem pÄ morgnarna av hans hoppande har jag inte svÄrt att förestÀlla hur damen som bor precis ovanför mÄr av det. AnvÀnder dessutom öronproppar men det hjÀlper inte nÀr man vaknar av en jordbÀvning motsvarande Ätta pÄ Richterskalan.
Har man inte rÀtt till lugn och ro i sitt eget hem? Uppenbarligen Àr eget boende inte en bra lösning för honom (eller för oss!) men styrelsen Àr passiv och sÀger bara att man fÄr tÄla lite om man bor i bostadsrÀtt. Precis - bostadsrÀtt. Det hÀr Àr inget gruppboende. Styrelsen menar ocksÄ att det Àr pÄ modet att utvecklingsstörda slussas ut i samhÀllet. DÄ kan ju den smarta politiker som bestÀmt det lÄta denna kille bo i hans hus.
Vi har pratat med styrelsen, överförmyndaren för kommunen, pojkens far/ förmyndare men ingenting hÀnder! I morse blev jag Äterigen vÀckt av en kraftig duns vid halv fem, slumrade till igen för att vakna en timme senare av samma sak. FÄr nog, slÀnger pÄ mig morgonrocken, gÄr ned och sÀger till en livrÀdd assistent att de minsann fÄr se till att han inte vÀsnas sÄ att han vÀcker hela huset. Det Àr tyst en timme, sen samma sak igen. DÄ letar jag fram numret till hans far som Àr förmyndare Ät honom och sÀger till honom att det inte Àr acceptabelt att bli vÀckt tidigt pÄ morgnarna. Klockan Àr halv sju pÄ söndagmorgonen och ingen gillar att bli vÀckt av telefon vid den tiden, men jag uppskattar inte heller att bli vÀckt flera gÄnger i veckan för att de prompt ska ha sin son i en bostadsrÀtt dÀr han stör alla grannar med sitt hoppande! Han sade helt enkelt "Men, oj!" och sen lade han pÄ luren och jag var sÄ arg att jag skakade efterÄt. Han borde enbart vara glad Ät att jag inte ringer upp honom varenda tidig morgon jag blivit vÀckt.
Ingen tar nÄgot ansvar utan gömmer sig bakom en massa luddiga regler, typiskt det flata svenska samhÀllet. PolisanmÀla styrelsen om de inte tar tag i det? Eller polisanmÀla förmyndaren? Men vart leder det egentligen, det kommer vÀl bara att lÀggas ned. Letar hus, men tycker bara att det Àr sÄ förbannat fel att det alltid Àr vi som blir störda som ska maka pÄ oss hela tiden.
SÄ vad ÄterstÄr nu? Förslag? Vart vÀnder man sig? Vad hade ni gjort?